Baggrund, CV og publikationsliste
Lidt om min baggrund
Jeg har gennem mere end 15 år beskæftiget mig med matematikundervisning, og har især arbejdet med udvikling af praksis og kompetenceudvikling. Jeg er selv matematiklærer, har en ph.d. i matematikkens didaktik og har arbejdet indgående med udvikling af læreres viden og praksis. Jeg har bl.a. i teori og praksis studeret, hvilken støtte, man som lærer har brug for, for at kunne hjælpe sine elever bedst og dygtiggøre sig. Blandt mange andre ting har jeg gennem årene:
- Arrangeret lektionsstudiekonference med japanske lærere på Hummeltofteskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune de sidste ti år
- Faciliteret, deltaget i og givet afsluttende kommentarer til åbne lektioner, studielektioner og lektionsstudier for grundskolelærere (især), gymnasielærere og børnehavepædagoger
- Lavet og afholdt kurser, workshops og oplæg om alternative perspektiver på undervisning, læring og praksisudvikling (teori pg praksis)
- Designet og implemeteret kommunale kompetenceudviklingsaktiviteter
Formålet med mit virke er at bidrage til, at danske lærere får bedre muligheder for at blive dygtige til at lære børn matematik (og andre fag).
CV
Selvstændig matematikdidaktisk forsker, læreruddanner og udvikler
- Oplæg, workshops og kurser, lektionsstudieforløb, forskning, analyser, strategiarbejde, rådgivning
Vicecenterleder, Nationalt Center for Udvikling af Matematikundervisning (NCUM)
- Organisering, koordinering, formidling,
Adjunkt, Københavns Professionshøjskole, (KP)
- Matematiklæreruddannelsen
Faglig specialkonsulent, Lyngby-Taarbæk Kommune
- Med fokus på matematik- og naturfagsdidaktik
Ph.d-studerende, Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
- Afhandling: lektionsstudier og undersøgelsesbaseret matematikundervisning - læreres undersøgelsesbaserede læring om undersøgelsesbaseret undervisning
Lærer, Søndermarkskolen, Frederiksberg
- Matematik, naturfag, idræt mm.
Publikationer mm.
-
Bahn, J. (2009). Betydning i og af udeskole [M.Sc.]. University of Southern Denmark. http://www.skoven-i-skolen.dk/sites/skoven-i-skolen.dk/files/filer/PDF-filer/betydning_i_og_af_udeskole.pdf
-
Bahn, J. (2015). Lektionstudier i skolen. MONA, 4, 95–96.
-
Bahn, J. (2016a). Conditions and potentials for Danish mathematics teachers to design and conduct inquiry based teaching. Yerme Summer School 8, August 13-20, 2016, Poděbrady, Czech.
-
Bahn, J. (2016b). Inspiration der rykker. NOMUS XIII Conference, November 1-5, 2016, Gentofte, Copenhagen.
-
Bahn, J. (2017a). An experiment with Open-ended Approach in grade four probability teaching [Unpublished manuscript, part of thesis]. Department of Science Education, University of Copenhagen.
-
Bahn, J. (2017b). Teachers’ learning from their first lesson study [Unpublished manuscript, part of thesis]. Department of Science Education, University of Copenhagen.
-
Bahn, J. (2017c). Evolution of teachers’ anticipation of didactical situations in the course of three lesson studies [Unpublished manuscript, part of thesis]. Department of Science Education, University of Copenhagen.
-
Bahn, J. (2017d, december). Tsukuba teachers’ inspiration for and impact on our lesson study endeavors. 算数授業研究 (Sansuu jugyou kenkyuu), 114, 42–43. Bahn, J. (2018a). Inquiry based mathematics education and lesson study [Ph.D.]. Department of Science Education, Univeristy of Copenhagen.
-
Bahn, J. (2018b). Japanese vocabulary—A proposal for standard transcriptions. I M. Quaresma, C. Winsløw, S. Clivaz, J. da Ponte, A. Ní Shúilleabháin, & A. Takahashi (Red.), Mathematics Lesson Study Around the World: Theoretical and methodological issues (s. 165–169). Springer.
-
Bahn, J., Macedo, A., Winsløw, C., & Rasmussen, K. (2022). Lesson study em matematicá: O caso da Dinamarca: Lesson study in mathematics: the case of Denmark [Publiceret på både portugisisk og engelsk]. Educação Matemática Em Revista - RS, 1(23), 122-133. https://doi.org/10.37001/EMR-RS.v.2.n.23.2022.p.122-134
-
Bahn, J., & Winsløw, C. (2019). Doing and investigating lesson study with the theory of didactical situations. I R. Huang, A. Takahashi, & J. P. da Ponte (Red.), Theory and Practice of Lesson Study in Mathematics (s. 83–101). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-04031-4_5
-
Otaki, K., Asami-Johansson, Y., & Bahn, J. (2019). Questioning the paradidactic ecology: Internationally shared constraints on lesson study?. Eleventh Congres of the European Society for Research in Mathematics Education, Utrecht Univeristy, Feb 2019, Utrecht, Netherlands.
-
Winsløw, C., Bahn, J., & Rasmussen, K. (2018). Theorizing Lesson Study: Two related frameworks and two Danish case-studies. I M. Quaresma, C. Winsløw, S. Clivaz, J. da Ponte, A. Ní Shúilleabháin, & A. Takahashi (Red.), Mathematics Lesson Study Around the World: Theoretical and methodological issues (s. 123-142). Springer.
-
Bahn, J., Asami-Johansson, Y., & Jessen, B. (2025). Potential roles of facilitators’ questioning during post-lesson reflection. Proceedings of the Fourteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME14)(pp. XX–YY). [In press]
Øvrige konferencebidrag:
-
Bahn, J. (2017e, november). How infrastructures of lesson studies impact on teachers’ learning. WALS International Conference, November 24-26, 2017, Nagoya, Japan.
-
Clivaz, S., Takahashi, A., KimHong, T., Bahn, J., & Rasmussen, K. (2017). Mathematics lesson study around the World: Theoretical and methodological issues. WALS International Conference, November 24-26, 2017, Nagoya, Japan.