I medierne
- Det går den gale vej med matematikken blandt danske skolebørn. Vi er ikke lykkedes med at implementere vores egne idealer. Det er Japan til gengæld, og det kunne vi lære noget af. Afsnit af podcasten Genstart på dr.dk
Matematiklærerne har ikke en chance – men der findes en løsning (side 64-64).
- Årtiers indsatser for at øge elevernes udbytte har ikke båret frugt. Men vi kan hante konkret viden og inspiration i Japan, der som det eneste land i verden er lykkedes med at implementere vestlige idealer. Kronik i Folkeskolen og på folkeskolen.dk
- Karaktererne fra Folkeskolens Prøver i matematik siger intet om elevernes faktiske matematikkundskaber, da bedømmelsessystemet bag prøverne hænger sammen med sytråd og klisterbånd. Artikel i Weekendavisen (af Søren K. Villemoes)
- Analyser af elevernes besvarelser til Folkeskolens Prøver i matematik afslører, at de klarer sig markent værre end fx resultaterne fra PISA viser. Artikel i Weekendavisen (af Søren K. Villemoes)
Teaching Through Problem-solving .
- Webinarer med Akihiko Takahashi, der er international ekspert japansk matematikundervisning og udfordringerne ved at implementere den uden for Japan. Webinar i regi af DMN/NCUM.
- Webinar med Paul Cobb og Kara Jackson om betingelser for at udvikle god undervisningspraksis. Webinar i regi af DMN/NCUM.
Video fra lektioner
-
Lektion i subtraktion i 2. klasse. Et smukt og enkelt eksempel på en lektion, hvor eleverne udtænker ny viden ved at bruge deres gamle viden til at løse et ukendt problem. Læreren, Takao Seiyama, har været i Danmark flere gange og har ligesom flere af sine kolleger undervist danske elever foran et dansk (og international) publikum af lærere,lærerstuderende, læreruddannere, skoleledere mm. ifm. Lektionsstuidekonferncen på Hummeltofteskole i Lyngby-Taarbæk Kommune.
-
Lektion om beregning af areal i 6. klasse. Åben lektion ifm. NAUMs årskonference 2021. Læreren, Klavs Pedersen, har i flere år brugt arbejdet sammen med sine kollegere om at udvikle sin praksis med inspiration fra Japansk matematikundervisning.
-
Lektion om symmetri i 6. klasse. En enkel og vellykket lektion med fokus på, at eleverne skal komme frem til ny viden ved at bruge deres gamle viden til at opdage nye egenskaber. Læreren, Shoji Aoyama, har været i Danmark flere gange og tager gerne udfordringen op: Forestil dig selv rejse halvvejs om på den anden side af jorden for at undervise en klasse, du ikke kender, ikke deler sprig med, og som skal undervises under helt atypiske forhold som en stor skare observatører, videokamrater, tolkning gennem mikrofon osv. Uroligt nok kommer der en reel og god lektion ud af det.
Videoklip med lærere og forskere, jeg arbejder tæt sammen med
- Lektionsstudier og lærersamarbejdet. Lærere, der har længerevarende erfaringer med at bruge lektionstudier til praksisudvikling, fortæller om deres erfaringer.
- Lærerudbytte af lektionsstudier. Lærere, med flere års erfaring med at bruge lektionstudier til praksisudvikling, fortæller lidt om, hvad de har fået ud af det.
- Forskning og lektionsstudier. Professor i matematikdidaktik, Carl Winsløw fra Institut for Natufagenes Didaktik, KU, er den oprindelige kilde til lektionsstudier i Danmark. Her forklarer han kort, hvor alsidigt et redskab lektionsstudier er, og hvorfor det er et stærkt interface mellem praksis og forskning.