Matematiklærerne har ikke en chance – men der findes en løsning

Kronik i Folkeskolens magasin (side 64-65) og på folkeskolen.dk.

Japansk matematikundervisning er i verdensklasse, fordi japanske matematiklærere understøttes af et højtudviklet professionelt system, der bygger på især tre hovedelementer:

  • Tydelige principper og praksisser for undervisning gennem problemløsning
  • Velstrukturerede lærebøger og lærervejledninger, der systematisk har bevist deres værd
  • Koordinerede systemer og praksisser for løbende udvikling af både undervisning og læreres undervisningskompetencer

Elevernes arbejde i Japansk matematikundervisning er kendetegnet ved, at de arbejder med problemer, der skal løses med viden eller teknikker, eleverne endnu ikke kender, men som det er formålet med problemet, at de skal lære. Til gengæld kan løsningen til problemet opdages eller udvikles med den viden eleverne faktisk har. Det kræver stor indsigt i elevernes læring, og det er en af de centrale ting, som den japanske undervisningsprofession udruster deres lærere med: Højtudviklet viden og redskaber til at sikre elevers læring.

Denne viden og de redskaber er ikke kulturafhængige og ville med systematisk og fokuseret flid kunne hjælpe lærere i andre undervisningssystemer - hvis altså man ikke overser de grundlæggende principper og betingelser. (Se fx webinar om betingelser for udvikling af undervisning her)

Kronik i Folkeskolens Magasin, 28. august 2025

Kronik i Folkeskolens Magasin, 28. august 2025