Lektionsstudier

Lektionsstudier er potentielt et stærkt og alsidigt redskab til at arbejde med udvikling af undervisning. Men lektionsstudier er ikke bare lektionsstudier.

Grunden til at vi i vesten har fået øje på og interesse for lektionsstudier er, at forskere siden midten af 1990’erne har anderkendt det som en fuldstændig afgørende årsag til, at det i Japan lykkedes at transformere undervisningen fra at være gammeldags og ineffektiv til i dag at være moderne og effektiv. Vel at mærke med en praksis, der bygger på vestlige idealer om eleveren aktive deltage i fælles konstruktion af ny viden. Du kan læse lidt mere om japansk matematikundervisning her .

Der er en række faktorer, der betinger udbyttet af lektionsstudier, og det kræver stor indsigt at få maksimalt udbtte.

På overfladen ser lektionsstudier ud til at være let at gå til, og for mange bliver det langt hen ad vejen reduceret til inddeling i faser, forberedelse af en lektion og fælles evaluering af lektionens og/eller lærerens kvaliteter. Men lektionsstudier er meget mere avanceret end det, og langt de fleste anvendelser af lektionsstudier fører ikke til faktiske forbedringer.

EWn del af den aktuelle internationale forskning i lektionsstudier drejer sig netop om, hvad der skal til for at lektioonsstudier ikke bare bliver en god oplevelse for de deltagende lærere, men at det faktisk fører til større indsigter og bedre praksis. Det er interessant at følge og deltage i. Faktisk kan vi fra dansk side bidrage ganske betragteligt, da vi er en gruppe, der har gjort os erfainger med systematisk arbejde med lektionsstudier gennem ca. et årti.

Hvis du er interesseret i at vide mere, kan du overveje at deltage til den kommende lektionsstudiekonference. Du er også velkommen til at kontakte mig.