Det bliver ikke bedre - til trods for årtiers indsatser

En af de vilde erkendelser, som vi sjældent taler om, er, at vi har kastet uanede mængder af ressourcer efter at øge eleverne udbytte af undervisningen, uden at det har hjulpet. Elever i dag er ikke et hak dygtigere end før vi satte de sidste årtiers små, store og enotme tiltag i søen.

Der findes vist ingen opgørelse over, hvor mange penge, hvor mange mandetimer og hvor meget båndbredde vi i vores system har brugt på tiltag, der havde til formål at give eleverne et bedre udbytte af deres skolegang. Alt fra lærere, ledere, embedsmænd og -kvinder, læreruddannere og forskere med flere - og ikke mindst eleverne - har brug så meget krudt på at forholde sig til, lære og implementere det ene tiltag efter det andet. Vi taler om alt fra at intruducere små klap-kommandoer til kæmpe skolereformer. Derimellem har vi coperative learning, synlig læring, kompetencemål, undersøgelsesbaseret undervisning, Skoleskak osv. osv. osv. Men ikke et eneste sted ser vi reelle forbedringer i elevernes udbytte.

(Og hvad siger det os om sandsynligheden for, at de ting, der er i gang nu eller ligger i støbeskeen, får en bedre skæbne: Lodret undervisning/det tænkende klasserum, læringsspor, ændrede læreplaner med yderligt slækkede krav, fasemodeller osv. osv.)

Alle disse tiltag har mindst én ting til fælles, som de i øvrigt har til fælles med vores daglige praksis: De fokuserer og bygger ikke på, hvordan specifik viden kan læres. Det er ikke det samme, der gør, at man forstå vidt forskellig slags matematisk viden som fx at og hvorfor resultatet af et divisionsstykke nogle gange bliver større en det tal, man delte i første omgang, eller hvad der definerer en geometrisk figur. Der er solid grund til at tro, at vi ikke formår at øge elevernes udbytte mærkbart, før vi begynder at arbejde mere detaljeret og præcist med det, eleverne skal lære. Det kan du høre Paul Cobb og Kara Jackson fortælle mere om her .

PS: Jeg er ved at lave en liste over alle de tiltag, lærere og skoler er blevet på- og tilbudt gennem årene. Hvis du vil hjælpe mig med det, vil jeg sættestor pris på en mail fra dig, hvor du lister de tiltag op, du kan huske. Det er fint bare at skrive tiltagets navn/tema, men det vil være en yderligere hjælp, hvis du også skrive rlidt om, fx hvornår det var aktuelt, hvad der var det formulerede mål/formål, om det var en lokal indsats på din skole, på kommunens skoler er bredere. Du kan skrive til mig her .